Categorieën
kinderen

 Wat eet een peuter?

Wat eet een peuter?

Hoewel kindjes in het eerste levensjaar enorm veel groeien en ontwikkelen, heeft een kindje in de leeftijd tussen de twee en drie jaar minder voedingsstoffen nodig, simpelweg omdat de groei van het lichaam op een wat lager pitje staat. Hierdoor kan een peuter opeens wat minder gaan eten, of slechter gaan eten. Het eetgedrag van een peuter ontwikkelt zich bij veel ouders tot een dagelijks vraagstuk. Er worden allerlei toeren uitgehaald om het kind aan te zetten tot goed eten. Wat eet een peuter doorgaans en hoe kun je toch wat makkelijker omgaan met het eet vraagstuk?

Wat eet een peuter het liefst?

Hoe fijn het ook zou zijn om te weten wat een peuter het liefst eet, er is geen goed antwoord op deze vraag. Ieder kind is uniek en ieder kind ontwikkelt een eigen smaak. Natuurlijk heb je hier als ouder best wel wat invloed op. Introduceer verschillende smaken groenten en texturen en laat je niet van de wijs brengen als het kind het eten niet goed aanvaard. De volgende keer kun je de groenten die slechter worden geaccepteerd bijvoorbeeld mengen met wat zoete wortel of pompoen! Gerechten als pasta, risotto, quinoa met groenten en bijvoorbeeld een mild gekruide nasi, vallen voor veel peuters binnen de groep favoriete gerechten.

Samen gezellig eten

Geef ruim op tijd aan wanneer er gegeten gaat worden, zodat je kunt afbouwen van het spelen naar het zitten en eten. Geef tussendoor en vooral binnen een uur voor de maaltijd niet teveel drinken. Dit geeft een vol gevoel in de buik en kan het eten lastiger maken. Laat jouw kindje lekker actief (buiten) spelen en de eetlust wordt op een natuurlijke manier opgewekt! Geef weinig snacks, drie keer per dag een tussendoortje is de limiet. Denk aan een kopje yoghurt met wat fruit, een stuk fruit of groente, of een niet te goed gevulde bouillon.

 

 Wat eet een peuter?

 

Ga geen discussies aan over het eten. Ook kleuters kunnen een nee-fase doormaken, waarbij ook het eten niet wordt geaccepteerd. Dit is normaal en gaat over wanneer er zo min mogelijk trucjes en manieren uit de kast worden gehaald om het kind over te halen tot eten. Ook op vakantie en onderweg zorg je voor gezonde hapjes. Houd een lijstje bij voor jezelf met de gerechten, groenten en fruit die goed worden gegeten en introduceer steeds nieuwe smaken.